Ellan ja Veikon tutkimusmatkat –kirjasarjalle Avainlippu

24.04.07

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Endora Oy:n kustantamalle Ellan ja Veikon tutkimusmatkat –kirjasarjalle Avainlippu-alkuperämerkin käyttöoikeuden. Avainlippu on Suomen tunnetuin alkuperämerkki ja siitä tietää, että tuote tai palvelu on tuotettu Suomessa. Avainlippu-tunnus kertoo reilun pelin meiningistä ja siitä, että tuote on suunniteltu nimenomaan suomalaisia kuluttajia varten.

1970 ja 1980-luvut olivat lastenkulttuurin kulta-aikaa, mihin verrattuna laman jälkeinen kotimaisten lastenkirjasarjojen tuotanto on ollut heikkoa. Kotimaista tuotantoa on aika harvalla lastenkirjojen kustantajista, ja osa julkaisee ainoastaan ulkomailla valmistettuja halpoja käännöskirjoja. Endora haluaa osaltaan tuoda parannusta tilanteeseen. Avainlipulla haluamme korostaa tuotteemme korkeaa kotimaisuusastetta ja vastuullisuutta sekä näin ollen tuoda esiin arvopohjaamme.

Monelle on varmasti jäänyt lapsuudesta mieleen kirjoja, joita halusi lukea tai kuulla uudestaan kerta toisensa jälkeen. Lastenkirjojen kansien väliin kätkeytyy parhaimmillaan hämmästyttäviä, puhuttelevia, naurattavia ja mielikuvitusta kutkuttavia tarinoita ja kuvia.

Endoran tavoitteena on ollut kustantaa kirjasarja, joka puhuttelisi ja innostaisi molempia, niin lapsia kuin iltasatua lukevia vanhempiakin. Kuvituksessa ei ole käytetty liian pikkutarkkaa aikuista silmää miellyttävää taidetta, vaan kuvituksen estetiikka keskittyy herkullisiin väreihin ja ilahduttavan sarjakuvamaisiin muotoihin. Ella ja Veikko seikkailevat kuitenkin niin sanotussa ”aikuisten maailmassa”, eli tutustuvat mm. tietotekniikan saloihin, pikkunikkarointiin ja remonttihommiin, sekä eri ammatteihin. Näin vanhemmat voivat kirjojen avulla opettaa lapsille uusia mielenkiintoisia asioita ja kiireettömän yhdessäolon kautta lapset hahmottavat maailmaa aikuisen kanssa.


Avainlippu tunnetaan koko Suomessa

Avainlippu on auttanut kuluttajia ja yrityksiä tekemään vastuullisia valintoja jo vuodesta 1965 asti. Alun perin yhden kampanjan tunnukseksi valittu merkki kuuluu nykyisin Suomen tunnetuimpiin: peräti yhdeksän kymmenestä 15–74 -vuotiaasta suomalaisesta tunnistaa Avainlipun. Yhtä moni on sitä mieltä, että kuluttajilla on oikeus saada tietää alkuperämerkintöjen avulla, minkä maalaisen tuotteen he ostavat.

Valmistajien vastaus kuluttajien vaatimuksiin on ollut vapaaehtoinen alkuperämerkintä. Avainlippu on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä, rekisteröity ja valvottu alkuperämerkki, joka voidaan myöntää suomalaisille tuotteille tai palveluille, joiden kotimaisuusaste on toimialasta riippuen vähintään 50 prosenttia. Avainlippu-tuotteiden keskimääräinen kotimaisuusaste on 80 prosenttia.

Tällä hetkellä Avainlippu on käytössä noin 700 yrityksen lähes 1500 tuotteella, tuoteryhmällä tai palvelulla. Se auttaa kuluttajaa valitsemaan omansa ja yrityksiä erottumaan kilpailijoistaan. Avainlippu toimii brändinrakennuksen työkaluna vahvistaen mielikuvaa yrityksen oman brändin suomalaisuudesta, laadusta, turvallisuudesta ja vastuullisuudesta.