Endora Oy:n tiedote 21.9.2016

21.09.16

Osaa Endora Oy:n palveluita kohtaan on ilmennyt vihamielistä keskustelua, joka tapahtuu pitkälti nimettömänä tai nimettömästä jutusta lehteen viedystä keskustelusta. Endora Oy käyttää kaikissa puheluissa ja asiakaskontakteissa järjestelmää, joka tallentaa kaikki uloslähtevät yhteydet, olivat ne sitten puhelun, sähköisen viestinnän tai kirjepostin muodossa. Asiakaspalautteet kirjataan samaan järjestelmään ja käsitellään aina muutaman päivän sisällä. Endora Oy on yksi suurimpia hakemistopalveluiden tarjoajia Suomessa ja kritiikkiä tulee suuresta massasta aina, mutta pidämme tärkeänä, että voimme tuoda esille sitä, kuinka hyvin myyntityö voidaan hoitaa sekä todentaa aito tilanne ilman arvailuja tilanteen kulusta. Meille on tullut huomattava määrä kyselyitä siitä, miksi hakemistopalveluita ylipäätään myydään ja on tietysti totta, että palveluiden määrän kasvu tuo asiakkaille ongelmia löytää suuresta joukosta epämääräiset palvelut. Toisaalta erilaiset yrittäjäjärjestöt maalaavat kaikki hakemistopalvelut turhiksi? Mikäli kokee, että oma yritys tai omat palvelut ja tuotteet eivät tulisi löytyä netistä, niin silloin tämä on oikea neuvo. Mikäli taas yritys haluaa, että oma yritys on hakukoneissa ensimmäisellä sivulla, on joissakin hakemistopalveluissa oltava mukana. Suomessa on jo nähty muutamia yrityksen perustamisia, joissa yritys ei ole ottanut mihinkään rekisteriin tai puhelinluetteloon itseään ja lopputuloksena toiminta kaatuu siihen, että yritystä ei löydy ja asiakkaat eivät päädy yrityksen palveluihin. Näissä tapauksissa, joita onneksi on vielä vähäinen määrä, mutta ne ovat juuri niitä mikroyrityksiä ja yrittäjyyksiä, joiden olisi hyvä onnistua edes pienessä määrin, jotta usko yrittäjyyteen ei katoa Suomessa. Suomessa kukaan ei tunnu neuvovan asiakkaita, miten yritys voidaan huijata Googlen sekä muiden hakukoneiden sisään pienellä maksulla, kerrotaan että Googlelta voi ostaa mainostilaa, mutta ei nähdä, että se maksaa tuhansia eroja vuodessa ja hakemistopalvelut maksavat vain kymmeniä euroja per vuosi ja ne syöttävät ilmaiseksi tietoa hakukoneisiin ilman suurempaa työtä. Muutamassa hakemistopalvelussa oleminen siis tarjoaa väylän viedä oman yrityksen tietoja maksullisen koneen ja koneiden sisään jaettavaksi asiakkaille.

Olemme pyrkineet ajamaan koko puhelinmyynnin sektorille lakia tai järjestystä siten, että kaikilla telemarkkinoinnissa toimivilla yhtiöillä pitäisi olla todentava järjestelmä, joka turvaa niin asiakkaan kuin myyjänkin oikeudet eikä asioiden selvitys mene muistinvaraiseen väittelyyn. Tämän tyyliset ratkaisut poistaisivat mahdollisuuden nimettömänä tapahtuvaan valheelliseen kritisointiin, jonka perimmäinen tarkoitus taitaa olla vain omaa pahan olon purkaminen sekä joissakin tapauksissa halu kiusata ilman kiinnijäämisen vaaraa.

Endora Oy on päättänyt, että se julkaisee kaikki nauhoitteet julkisesti kaikille nähtäville, mikäli saamme vain tiedon kuka tai mikä yritys on taustalla, kun väitellään myyntityön sisällöstä ja etenemisestä. Siinäpä sitten voidaan kaikki todeta, kuinka hurjia muistin muutoksia suomalaisissa tapahtuu. Olemme lähettäneet muutamille asiakkaillemme pyynnön antaa lupa julkaista nauhoite, mutta poikkeuksetta muisti alkaa palautumaan, kun herätään huomaamaan, että omalla äänellä ollaan rehellisesti tilattu palveluita ja koska oma epärehellisyys tulisi ilmi, niin sitä ei enää haluta tuoda esille ja ongelmat ratkeavat kuin itsestään. Ongelmaksi tässä syntyy vain ongelmajäte, jossa epämääräiset kirjoittelut jäävät nettiin pyörimään, vaikka varsinainen asia on jo sovittu.

Endora Oy jää odottelemaan, että lainsäädäntö karsii markkinoilta pois epämääräiset yritykset, joiden myyntityö tekee ongelmia yrityksille sekä aitoja palveluita myyville alan toimijoille. Asiakaspalvelumme auttaa ja ohjeistaa mielellään asiakkaitamme ongelmissa, vaikka ne koskisivat muita palveluntarjoajia.


Petri Siltakoski
Toimitusjohtaja
Endora Oy